Niezamówione informacje handlowe
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Zgodnie z ust. 2 informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu indetyfikujący go adres elektroniczny.
Praktyka pokazuje jednak, że często niezamówione informacje handlowe wysyłane są na adresy mailowe, które zostały udostępnione w jakikolwiek sposób w miejscach dostępnych dla osób trzecich np. forach internetowych. Ustawa jednak wyraźnie wskazuje, że aby można mówić o wyrażeniu zgody na otrzymywanie takich informacji, udostępnienie adresu musi nastąpić wyraźnie w tym celu. Nie moża więc uznać, że została wyrażona zgoda tylko ze względu na fakt udostępnienia adresu e-mail w celu innym aniżeli otrzymywanie informacji handlowych.
Brak zgody może rodzić odpowiedzialność wykroczeniową sprawcy, albowiem zgodnie z art 209 ust 2 pkt 25 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne przesyłanie niezamówionych informacji handlowych karane jest grzywną.
Niezależnie od odpowiedzialności wykroczeniowej, ten kto dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji w postaci przesyłania niezamówionych informacji handlowych może zostać zobowiązany przez sąd do zaniechania naruszeń, usunięcia ich skutków oraz np. do naprawienia szkody, bądź złożenia oświadczenia o odpowiedniej treści w prasie.
« powrót